Najnowsze wpisy
Listopad 2019
P W Ś C P S N
« Lut    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Zapraszamy

Uprawiamy sport ? czy liczymy kalorie?

W każdej dziedzinie sportu spożywane posiłki mają ogromne znaczenie. Przyswajane przez nas poszczególne składniki pokarmowe albo stymulują organizm do wysiłku, albo też powodują jego osłabienie. Dlatego każdy sportowiec wyczynowy jest pod opieką specjalisty dietetyka, który bardzo starannie przygotowuje program żywieniowy, stosownie do danej dziedziny sportu. Wysiłek sportowy, który ukierunkowuje wstępnie opracowanie diety dzieli się na trzy grupy: szybkościowy ? np. biegi sprinterskie, długotrwały ? np. maratony, biegi narciarskie, wysiłek podczas uprawiania turystyki lub ćwiczeń zręcznościowych, które obciążają układ neurologiczny. Do uzyskania wymaganej sprawności, kondycji, organizm musi otrzymać odpowiednią dawkę energii, a jej składnikami są białko, węglowodany, tłuszcze, witaminy, woda. I tu następuje ważna rola dietetyka, aby do różnych części organizmu biorących wiodący udział w danym sporcie dostosował tak powyższe składniki, aby je odpowiednio odżywić i przygotować do wysiłkowej pracy. Tak więc większa ilość węglowodanów wspomoże wytrzymałość gimnastyków. Duże ilości białka zużyją sportowcy w dyscyplinach wymagających zwiększonej wytrzymałości fizycznej oraz początkujący sportowcy ? ze względu na wzrost. Witaminy ? biorą udział w przetwarzaniu składników pokarmowych w energię. Tłuszcze ? to najmniejszy składnik sportowych diet. W rekreacji turystycznej nie musimy tak bacznie zwracać uwagi na skład naszego posiłku i kalorie, ale rozsądek i tak podpowiada, że jedzenie z głową to zdrowe życie.

Advertisement
Archiwa